2018. május 28. - Csanád, Emil

Guruló drónok

2018. március 25. Szerző: Szele Tamás
A helyzet az, hogy nem tréfadolog a mechanikai dopping a kerékpársportban. Nagyon nem az: az elmúlt héten felgyorsultak az események, már a harmadik hír szól arról, hogy bizony sokan segédmotorral tuningolják a versenykerékpárt, és ez teljesen tönkreteheti a versenyeket.

 

Ugyebár, Cyril Fontayne esete, melyről részletesen beszámoltunk csak a jéghegy csúcsa volt, a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) sokkal több és kirívóbb esetről tud, elannyira, hogy tervezik a röntgenkamionok bevezetését is.

Ámde mégis, miféle természetűek ezek a beépített segédmotorok? Azt tudjuk, hogy elektromosak, nyilván, de hol fejlesztenek ilyesmit? Mert a kerékpárversenyzők világa nem akkora és annyira fizetőképes piac, hogy érdemes legyen külön iparágat alapozni rájuk. Sosem találják ki: a drónok motorjait építgetik be a bringákba...

„A drónoknak nagyon kicsi és nagyteljesítményű motorjaik vannak, amelyek alkalmasak arra a teljesítménynövelésre, amiről beszélünk. Ez aggaszt engem. Már egy szerény mennyiségű plusz erő döntő lehet. Egy sprintben 200 extra watt dönthet a verseny kimeneteléről. Harminc watt hozzáadása egy ötórás versenyen szintén drámai módon befolyásolhatja az eredményt” – mondta Bob Stapleton, az UCI vezető testületének tagja.

Ráadásul a drónokhoz fejlesztett motorok teljesítménye az utóbbi pár évben sokat javult, a jobbakkal akár egy-két órán is folyamatosan a levegőben lehet maradni. Stapleton ugyanakkor azt állítja, a profi mezőnyben még nem terjedtek el igazán a segédmotorok – hát, azért legalább két esetről mindenképpen tudunk, az első a már említett Fontayne-é, a másik a belga ciklokrosszos Femke van den Driessche története: ő is lebukott a beépített motorral.

A műszaki háttér tehát adott az elektromos motorok működését elég sokféleképpen ki lehet mutatni – e sorok írója félve jegyzi meg, hogy ha és amennyiben „csak” a Stapleton által említett sprintben kapcsolják be, akkor alkalmazható lenne sűrített levegő által hajtott motor is, ami aztán végképp kimutathatatlan, hiszen a sűrített levegőt még a vázban is lehet tárolni...

Jobb lenne, ha a kerékpársport nem keveredne össze a motorsporttal

Most érkezett

Ezt már olvasta?

Partnerek

Országos Diák és Szabadidősport SzövetségSpecial Olympics HungaryMagyar Paralimpiai Bizottság

Támogatók

Intensive Krav Maga Don Vito - pizzeria & ristorante

Médiapartnerek

 

Kövess bennünket

Facebook