2017. szeptember 20. - Friderika

Jöjjön ki Óbudára...

2017. augusztus 15. Szerző: Szele Tamás
De a hír igaz: új velodrom épül Óbudán, a Gázgyár valamikori területén, nemrég hirdették ki a győztes pályázatot, melyet Anthony Gall és csapata adott be – ha minden olyan lesz, ahogy a látványterv mutatja, igen csinos sportlétesítménnyel gazdagodunk.

 

Tehát „Jöjjön ki Óbudára egy kör versenybringára“, énekelnék a kupléban manapság, ha agyon nem csapnák menten, aki ilyen blődséget énekelne.

Mármost lehetne azon vitatkozni, hogy kell-e nekünk velodrom vagy nem kell – magának a tervnek is hányatott sorsa volt. 2014-ben még arról szóltak a hírek, hogy a Puskás Stadion mögött elterülő Millenáris Velodrom felújításával kapnak régi-új otthont a biciklisták. A millenniumi ünnepségekre a 19. század végén épült komplexumot Hajós Alfréd tervezte újra 1928-ban, és a sportág töretlen népszerűségnek örvendett a hetvenes-nyolcvanas évekig. Mára viszont a pálya állapota nagyon leromlott, és a nemzetközi szabályoknak sem felel meg, így világversenyeket sem lehet többet rajta rendezni. Még a 2024-es olimpiai fejlesztések részeként merült fel a felújítása.

Csak hát a budapesti olimpia elmaradt, azonban a beruházások így is megvalósulnak (köztük jó pár abszurd is, de néhányukra valóban szükség van). 2016-ban először a Csepel-sziget északi részén gondolták megépíteni a velodromot, aztán esett a választás a volt Gázgyár területére, így egyúttal nevezhetjük rozsdaövezeti rehabilitációnak is a kerékpárpálya építését – mindenképpen jobb, ha van ott valami, mert jelenleg semmi sincs. Az 5000 férőhelyesre és háromszintesre tervezett csarnok alkalmas lenne nagy, nemzetközi versenyek tartására is, de utánpótlás nevelésére és edzésre is, illetve szabadidős központként is működhetne. Cél volt, hogy minél változatosabban lehessen használni az épületet, a biciklis pályán belüli területen például küzdőtér is épülne. A terv másik nagy erénye, hogy a különböző használati funkciók szerint változó üzemmódokban is gondolkodtak, és igyekeztek a fenntarthatóság jegyében a legenergiatakarékosabb megoldásokat beépíteni a tervezés során. Sőt. Mint a We love Budapest írja, „mivel viszonylag nagy alapterületű és homlokzatú épületről van szó, hogy jobban illeszkedjen a környezetbe, egy domb veszi körül, az alsó, bejárati szint ebbe süllyesztve található. A homlokzaton használt anyagokban is idomul a környezetéhez, egységes réz-/fémszövet borításával illeszkedik a volt ipari-, műemléki környezetbe, de letisztultságával és egyszerű formáival a környező parkos területeket nem próbálja meg uralni.”

Kérem, szép lesz, mint a föstött kép. Csak pont itt a baj. Hiszen láttuk mi annak idején a Duna Arénáról készült föstött képeket, látványterveket is: azokon is tündérpalota szerepelt, üvegből és zenélő homlokzat, aztán valahogy nem az lett belőle.

Nagyon nem az, pedig ennyiért lehetett volna.

Reméljük, az óbudai velodrom kivitelezői ragaszkodni fognak a mostani tervekhez, és tényleg ez a különös, modern sportlétesítmény épül meg azért a pénzért, amit ráfordítanak.

Mert ha igen, akkor kerékre, magyar!

Bár, ha nem, akkor is...

Fotó: welovebudapest

Most érkezett

Ezt már olvasta?

Partnerek

Országos Diák és Szabadidősport SzövetségSpecial Olympics HungaryMagyar Paralimpiai Bizottság

Támogatók

Intensive Krav Maga Don Vito - pizzeria & ristorante

Médiapartnerek

 

Kövess bennünket

Facebook